EFRÉN LÓPEZ

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INSTRUMENTS


TROMPA MARINA



TROMPA MARINA

Constructor / Procedència:

Jesús Reolid (Móstoles / Madrid - 2001)

 

Va ser popular, sobre tot a França i Anglaterra des del segle XV fins a mitjans del XVIII: segurament venia de la ribera esquerra del Rhin, on se li anomenava "Nonnengeige  " ('violí de les monges'), ocupant el lloc de la trompeta als convents. Més tard esdevingué instrument de captaires i tavernes abans d'aparéixer -sobre tot al segle XVII- en la música de cort, fins i tot en l'òpera.

La trompa marina, composta per una caixa triangular llarga i estreta (fins a 2,10 m.) sobre la qual es tensava una única i gruixuda corda de budell (encara que actualment es construeixen fins amb tres cordes), produeix un so agut i metàl·lic.

En la part inferior de l'instrument cada corda passa per un pont que té un dels seus peus solts i vibra xocant contra la tapa de l'instrument. Aquest sistema va ser adaptat al segle XVII a les trompetes de la viola de roda.

La trompa marina pot dur de 8 a 50 timbres de simpatia (cordes que no es toquen directament, si no que sonen per la vibració transmesa per les cordes principals), i s'utilitza sobre tot per a fer notes pedal, encara que mitjançant una bona tècnica d'harmònics es poden interpretar melodies senzilles.

L'instrument es recolza al muscle del músic, que amb un arc frega les cordes per la part superior.

TROMPA MARINA

Constructor / Procedencia:

Jesús Reolid (Móstoles / Madrid - 2001)

 

Fue popular, sobre todo en Francia e Inglaterra desde el siglo XV hasta mediados del XVIII: seguramente venía de la ribera izquierda del Rhin, donde se le llamaba "Nonnengeige  " ('violín de las monjas'), ocupando el lugar de la trompeta en los conventos. Más tarde se convirtió en el instrumento de mendigos y tabernas antes de aparecer -sobre todo en el siglo XVII- en la música de corte, incluso en la ópera.

La trompa marina, compuesta por una caja triangular larga y estrecha (hasta 2,10 m.) sobre la cual se tensaba una única y gruesa cuerda de tripa (aunque actualmente se construyen hasta con tres cuerdas), produce un sonido agudo y metálico. 

En la parte inferior del instrumento cada cuerda pasa por un puente que tiene uno de sus pies sueltos y vibra chocando contra la tapa del instrumento. Este sistema fue adaptado en el siglo XVII a las trompetas de la zanfona.

La trompa marina puede tener de 8 a 50 timbres de simpatía (cuerdas que no se tocan directamente, sino que suenan por por la vibración transmitida por las cuerdas principales), y se utiliza sobre todo para hacer notas pedal, aunque mediante una buena técnica de armónicos se pueden interpretar melodías sencillas.

El instrumento se apoya en el hombro del músico, que con un arco frota las cuerdas por la parte superior.

 TROMPA MARINA


Vídeo


Evo i Cor L'Almodí (Lleó, 2011)

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